Her kan du læse, hvad vi lægger vægt på fysisk, psykisk og æstetisk, når vi skal vurdere børnemiljøet i børnehaven.
Børn på rutsjebane
Fysisk
Motion
Frisk luft
Lys
Gode udemuligheder med optimal udnyttelse
Enkel indretning inde (møblering, små kroge, ophæng i loft)
Indretning ude og inde til vild leg og stille leg
Indretning efter aktuelle behov
God håndhygiejne
God rengøring overalt (især toiletter, husk børnene på at få trukket ud)
God og alternativ udnyttelse af gangareal, især i vinterhalvåret
Sikkerhed inde og ude
God oprydning inde og ude
Gode og spændende læringsmaterialer (hjemmelavede og købte)
Indbydende indgange (med f.eks. blomsterkrukker), der signalerer velkommen, og her er rart, hjemligt og indbydende at være.
Gode møbler
Psykisk
Opmærksomme, anerkendende, glade og nærværende voksne
Tydelige voksne, der tager ansvar for børnene
Engagerede voksne med humor
Stopper mobberi
Hver barn med familie modtages og siges farvel til hver dag på en personlig og positiv måde, der passer til lige netop dem (f.eks. nævne børn/forældre ved navn, vinke, fortælle historier), så alle føler sig accepteret for det, de er.
Hvert et barn skal føle sig set og hørt hver dag.
Lære børnene at sige fra overfor de andre børn på en ”pæn” måde
Lære børnene at give plads og tage hensyn til de andre, hjælpe og være opmærksomme overfor hinanden
De voksne husker at give ros og anerkendelse.
Minimere støj ved hjælp af pædagogiske tiltag
Forudsigelig dagsrytme med plads til ”skøre” idéer
Hjælpe børnene med at danne og vedligeholde venskaber
Skabe et læringsmættet miljø
Æstetisk
Skabe læringsmættet miljø
Indretning og udsmykning skal give mening for den aktuelle børnegruppe.
Får vist muligheder for aktiviteter, idéer: pigedag, drengedag, dukkedag, rulleskøjtedag, cykeldag, ture for store/små, drenge/piger osv.