Fysisk
- Motion
- Frisk luft
- Lys
- Gode udemuligheder med optimal udnyttelse
- Enkel indretning inde (møblering, små kroge, ophæng i loft)
- Indretning ude og inde til vild leg og stille leg
- Indretning efter aktuelle behov
- God håndhygiejne
- God rengøring overalt (især toiletter, husk børnene på at få trukket ud)
- God og alternativ udnyttelse af gangareal, især i vinterhalvåret
- Sikkerhed inde og ude
- God oprydning inde og ude
- Gode og spændende læringsmaterialer (hjemmelavede og købte)
- Indbydende indgange (med f.eks. blomsterkrukker), der signalerer velkommen, og her er rart, hjemligt og indbydende at være.
- Gode møbler
Psykisk
- Opmærksomme, anerkendende, glade og nærværende voksne
- Tydelige voksne, der tager ansvar for børnene
- Engagerede voksne med humor
- Stopper mobberi
- Hver barn med familie modtages og siges farvel til hver dag på en personlig og positiv måde, der passer til lige netop dem (f.eks. nævne børn/forældre ved navn, vinke, fortælle historier), så alle føler sig accepteret for det, de er.
- Hvert et barn skal føle sig set og hørt hver dag.
- Lære børnene at sige fra overfor de andre børn på en ”pæn” måde
- Lære børnene at give plads og tage hensyn til de andre, hjælpe og være opmærksomme overfor hinanden
- De voksne husker at give ros og anerkendelse.
- Minimere støj ved hjælp af pædagogiske tiltag
- Forudsigelig dagsrytme med plads til ”skøre” idéer
- Hjælpe børnene med at danne og vedligeholde venskaber
- Skabe et læringsmættet miljø
Æstetisk
- Skabe læringsmættet miljø
- Indretning og udsmykning skal give mening for den aktuelle børnegruppe.
- Får vist muligheder for aktiviteter, idéer: pigedag, drengedag, dukkedag, rulleskøjtedag, cykeldag, ture for store/små, drenge/piger osv.