Aftalemål 2024-2026

Randers Byråd har besluttet, at der fra 1. januar 2007 skal indgås aftaler med alle arbejdspladser i Randers Kommune. De overordnede mål med aftalestyringen er effektiv service med høj kvalitet til borgerne, mere udvikling, råderum til de kommunale ledere og medarbejdere samt bedre muligheder for byrådet til at styre kommunen.

Dekoration

Aftalen har desuden til formål at skabe sammenhæng mellem byrådets politik og de udførende enheders faktiske handlinger, koble den økonomiske styring med de politiske mål og dermed øge
mulighederne for strategisk planlægning. Hensigten er ligeledes at skabe klarhed for ledere og medarbejdere over, hvilke mål de skal forfølge, og inden for hvilken ramme dette skal foregå.
Aftalen indgås inden for rammerne af lovgivningen, byrådets visioner og politikker samt aftaleenhedens budget. Byrådet har fortsat det juridiske og bevillingsmæssige ansvar. Byrådet kan derfor til
enhver tid tilbagekalde eller ændre i aftalen i kraft af det almindelige over/ underordnelsesforhold.
Børne- og familieudvalget indgår med hjælp fra forvaltningen aftaler med aftaleenhederne, for hvem
aftalerne bliver grundlaget for den service, sagsbehandling eller udviklingsvirksomhed, de har ansvaret for at løse.
Denne aftale gælder fra januar 2024 til december 2026, og aftalen er indgået mellem Den Selvejende Institution Glentevej og Randers Byråd.

Vores aftalemål 2024-2026:

At skabe sammenhængkraft og fællesskab for alle.
Vores mål er at fremme trygge og inkluderende fællesskaber i Den Selvejende Institution Glentevej.

Intention:

At høre, se og facilitere børnenes egne perspektiver for en god dag i institutionen. Oplevelsen af glæde, fællesskab, venskaber er vores vigtigste pejlemærker.

En tryg hverdag danner grundlaget for børnenes udvikling og trivsel. 

Vi vil skabe yderligere kontakt og netværk i forhold til idrætsforeninger og samarbejdspartnere i særligt Nordbyen.

Handling:

1. En plads i fællesskabet:

Vi vil skærpe opmærksomheden på børnenes trivsel og inklusion. Vi vil inddrage børnenes perspektiver og lytte til deres syn på fællesskaber.

2. Relations analyse:

Ved at gøre brug af InfoBa relationsanalyse, får vi en digital løsning, der systematisk kortlægger relations landskabet i vuggestue og børnehave

3. Idrætspædagogik:

Pædagogerne vil støtte og aktivt vejlede børnene i, at bruge deres kroppe aktivt og deltage i fælles aktiviteter. Vi arbejder med mål og data for nærmest udviklingszone.
Vi vil arbejde struktureret med progressionsanalyse og K1 og K2 skemaer, så data og pædagogiske effekter og intentioner dokumenteres.

4.Samarbejde på tværs:

Vi vil fremme samarbejdet på tværs af institutionens afdelinger.

5. Børn og sport:

Vi vil udbygge, igangsætte nye og nuværende forløb hvor fritidshjemmets børn transporteres til forskellige idrætsaktiviteter og foreninger i vores nærområde.

Effekt:

1.

Børnene i Den Selvejende Institution Glentevej vil trives og opleve sig inkluderede. Udvikle sig i trygge og aktive fællesskaber. Trivsel og læring vil være tæt forbundet, og børnenes perspektiver vil blive hørt og respekteret.

2.

Effekten i forhold til relationsanalysen skal være, at det løbende kan forbedre praksis. Vi anvender resultaterne som en aktionsbaseret tilgang til at evaluere og justere de læringsmiljøer og fællesskaber der er omkring barnet.

3.

Effekten i forhold til at benytte K1 og K2 skemaer som analyse værktøj skal være, at skemaerne kan benyttes af andre personaler. Pædagogikken bliver synlig og målbar. Børnene vil opleve et system og et sprog som er genkendeligt på alle alderstrin.

4.

Oplevelse af vi og større sammmenhængskraft for børn, forældre og personale.


5.

Adgang og netværk til idrætsforeninger skulle gerne udmønte sig i, at flere børn indmeldes i en sports-/idrætsforening og derigennem oplever foreningslivet, fællesskab, bevægelse, glæde og nære relationer

Trivslen hos alle vores fælles børn og familier skal fastholdes og øges

Fælles mål for:
- Børnehuset Lervangen.
- Den selvejende institution Glentevej.
- KFUM´s institutioner.
- Solgården.
- Børnehuset Jennumparken.
- Jennumparkens fritidshjem.
- Nørrevangsskolen

 

Intention:

Vi vil give alle børn og unge gode og trygge betingelser for, at trives fra 0 til 18 år. Den kommende periode ønsker vi at have fokus på en god og tryg overgang når børnene skal fra børnehaven til fritidshjemmene og i skolen.

Handling:

Fællesfaglige arrangementer.


Aktiviteter på tværs af distriktets institutioner:
Sproggrupper for storbørnsgrupperne.
Skolens psykolog og en pædagog besøger storbørnsgrupperne en til flere gange i løbet af det sidste år i børnehaven.
Børnehaveklasselederne besøger børnehaverne.
Storbørnsgrupperne kommer på besøg i børnehaveklasserne.
Nordrefællesdagen
Forældreskole
Førskolen

Fagfaglige oplæg på tværs af institutionerne


Kvartalsvise ledermøder på tværs af institutionerne i distriktet.


Deling af fysiske lokaler og kompetencer på tværs af daginst. og fritidshjem.


En generel mere åbenhed, viden om hinanden for blandt andet at sikre de gode overgange.

Effekt:

Tilfredse forældre og børn i god trivsel.


Vi evaluerer skolestarten med vores forældre.


Øget søgning til Nørrevangsskolen og fritidshjemmene.


Vi får et bedre kendskab til hinanden på tværs af institutionernes personalegrupper.


Vores familier får bedre vejledning og guidning ift. skolestarten.